tirsdag 1. februar 2011

Fredag 14.01.11- T.o.m Tors 27- Fre 28.01.11. Rette på prosjekt og sveising

Jeg er nok langt fra perfekt som rørlegger, så derfor gjør jeg (mange)feil når jeg jobber med nettopp dette. Disse tre dagene jeg var på jobb brukte jeg mesteparten av tiden til å gå over oppgaven/prosjektet jeg laget før jul og rette opp på feil. Det jeg hadde bomma på og som for det meste gikk igjen var at ting var litt ute av vater. Jeg går ut ifra at hovedårsaken til dette er at jeg ikke har nok erfaring med hvordan stålet "trekker seg" når jeg hefter osv. Innenfor dette mener jeg faktorer som strømstyre, størrelse på heft og rekkefølgen jeg hefter i har stor betydning for om røret/flensen/bendet/you name it, blir i vater.

Selv om jeg i utgangspunktet skulle rette på delene slik at det ble i vater, ville jeg forsøke nye rekkefølger/ metoder for å sette delene sammen. Som regel kappet jeg opp heftene, og slipte de vekk før jeg slipte nye fuger. Refererer til oppgava før jul om hefting.

Liten vurdering på heftinga. Jeg merker det gikk litt mer av seg selv denne gangen. Kanskje fordi jeg tok meg bedre tid og begynte å få det litt mer inn i fingrene. Det synlige resultatet er jeg relativt fornøyd med, med tanke på at alt ble til slutt i vater. Det jeg ikke var så fornøyd med var tiden det tok og hefte det sammen, ettersom noen ganger måtte jeg kutte opp fordi jeg hadde heftet feil osv, men jeg antar det kommer seg med tiden og ettersom jeg får mer trening.

Når jeg sveiset brukte jeg 80- 90 amper. Føler jeg har relativt god kontroll på sveiseprosessen ved denne styrken. For at delene ikke skulle trekke seg ut av vater prøvde jeg og sveise litt og litt på hver side, slik at spenningen på hver side av røret ble jevnere. Sveisepistolen holdt jeg i en vinkel som som tilsvarer sånn ca 70- 120 grader (eller noe lignende), dette var viktig ellers ville ikke sveisegassen dekke hele sveisebadet og jeg ville fått porer i sveisen (tenk på Stratos). TIG- tråden måtte jeg holde inne i gasskappen, hvis jeg fjernet den ville den oksidert og hadde jeg da dyppet den nedi sveisebadet ville jeg tilført sveisebadet forurensninger.

1 kommentar:

  1. Hei Sondre.

    Du er veldig flink å skrive syns jeg! Jeg mener med det at du har en fin flyt og passelige setninger. Det blir ltt å forstå hva du skriver! Ville bare si det :)

    Så til det faglige i bloggen.

    Når du har kuttet opp heft, slipt fuger og alle delene er klare, hvordan går du frem da? Hvordan planlegger du for varmedeformasjonen som du har problemer med? kan du spørre noen på jobb om dette konkrete problmet? kanskje de har tips / triks som kan hjelpe deg i kampen mot deformasjonene?

    Ser at du er i en god læringsprosess og jeg tror at det er riktig av deg å fokusere på dette nå. Tar jeg ikke feil så er nok dette veldig relevant for en fremtidig fagprøve:)

    Lykke til videre. Skal bli artig å følge den faglige progresjonen din. Igjen: spør en av gutta om de har noen tips da.

    mvh Peter

    SvarSlett